05

Zawsze podczas podróży staram się inspirować, szukać ciekawych rozwiązań projektowych za granicą. Chorwacja bo tutaj na chwilę wylądowałem w tym roku zauroczyła mnie kilkoma ciekawymi kreacjami na kilku polach. Oczywiście to tylko migawka moich spostrzeżeń i wycinek, jednakże pokazuje on iż Design w Chorwacji też miewa się dobrze.

Opakowania: Chyba od zawsze jestem fanem marki wody „JANA” która obecnie rozwinęła swój wachlarz o produkty smakowe. Ich lekkość, czytelność jest dla mnie wzorcem estetycznym. Co ciekawe projekt logotypu niezmiennie gości od kilku lat na opakowaniach bez żadnych zmian/szlifów/liftingów. Szacuneczek za przetrwanie.
Druga marka dla mnie rozpoznawalna po latach to soki marki TO. Uroczy logotyp, świetnie wykonana robota na początku procentuje po latach. Same opakowania zawsze zwracają uwagę swoją intensywnością i kompozycją kolorystyczną.
Zaraz za marką „JANA” dostrzegalnie w „trendy” projektowe wpisuje się „Jamnica” producent wody, obecnie również jak konkurencja wody smakowej. Świetny design, zabawa wektorowa, pozytywnie nastraja oko.

Logo: Tutaj sądzę iż nasz rodzimy design miewa się dużo lepiej. Ciężko było odnaleźć perełki, stąd tylko kilka pozycji w tym zakresie. Niezaprzeczalnym liderem jest marka Cromaris która posiadała oprócz interesującego logo wyśmienicie skomponowany branding, komunikację, formę estetyczną jak również samo stoisko sklepowe. Będąc przy logo zauważyłem kilka ciekawych rozwiązań nie samego projektu logo a jego prezentacji – tzw. szyldu (Lush). Na starym mieście w Rovinji wyglądało to dosyć smacznie i nie odstraszało jak większość plastikowych form np: w polskich miastach.

Design: Tutaj niestety wiele do życzenia pozostaje, gdzieś chyba design chorwacki się nie rozwinął lub też jest w jego początkowej fazie. Może za rok, dwa uda mi się wydobyć kilka ciekawych pozycji.

Ilustracja: Tutaj z kolei duża niespodzianka, plus na rzecz samych ilustratorów, których prace wylądowały na kartkach pocztowych. Może to odpowiedź na brak zainteresowania z strony branży komercyjnej skierował działania projektantów w tym kierunku? Kto wie – przyznaje Wam dużego kciuka.